همكاری های ایران با سازمان ملل در كاهش خطر پذیری بلایا گسترش می یابد
نوشته شده توسط : ipxrxt

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، هلنا مولین وارس كه به ایران سفر كرده است در این دیدار كه در محل سالن جلسات وزارت كشور برگزار شد، افزود: جمهوری اسلامی ایران همیشه یك شریك و همكار تاثیرگذار برای سازمان ملل متحد در كاهش خطر پذیری بلایا است.

سرپرست دبیرخانه استراتژی بین المللی سازمان ملل متحد برای كاهش خطر پذیری ادامه داد:‌ بنابراین از دیدگاه ما این سفر و مذاكرات یك قدم مهم به سوی شناسایی زمینه های بیشتر همكاری های مشترك و توسعه ای سازمان ملل متحد و سازمان مدیریت بحران در زمینه های ملی، منطقه ای و فرامنطقه ای درچار چوب كاهش خطر پذیری است.

مولین وارس اضافه كرد:هم اكنون دنیا با مخاطرات مختلف طبیعی، غیرطبیعی و انسان ساخت متعددی روبرو است و در زمینه های توسعه ای افزایش و رشد حوادث را شاهد هستیم به طوری كه در مقابله با آنها علاوه بر تمامی پیشرفت های حاصل از علم و فناوری بسیار آسیب پذیر هستیم.

این مقام مسوول در دبیرخانه استراتژی بین المللی سازمان ملل متحد توضیح داد، در زمان حاضر ساختار مخاطرات طبیعی تغییری نكرده است، بلكه آن چیزی كه در زندگی روز مره انسان ها تغییر كرده است نوع زندگی آنها در جوامع انسانی است.

وی افزود:‌ هم اكنون زمینه دیگری از مخاطرات طبیعی كه جهان با آن روبرو شده بحث تغییرات آب و هوایی است كه براساس گزارش های جهانی كه سیستم كاهش خطر پذیری سازمان ملل نیز درجمع آوری آن نقش داشته و گزارش های جدیدی كه به دست ما رسیده است، نشان دهنده این موضوع است كه در مناطق مختلف دنیا و منطقه ای كه ایران در آن قرار دارد تغییرات آب و هوایی منجر به گرما، كمبود آب، خشكسالی و سیل خواهد شد.

مولین وارس اظهار داشت: هم اكنون یك هدف بسیار بزرگ جهانی برای كاهش خطر پذیری بلایا موضوع ایمنی مدارس و بیمارستان ها است كه از پنج سال پیش در دنیا شروع شده و من اطلاع دارم كه در ایران هم سازمان مدیریت بحران هم در بحث ایمنی سازی بیمارستان ها و مدارس اقدامات خوبی انجام داده كه ما خواهان استفاده از تجربیات ایران در این خصوص برای انتقال به سایر كشورهای دیگر هستیم.

در ادامه این دیدار، 'حسن قدمی' رییس سازمان مدیریت بحران با اظهار خوشبختی از سفرسرپرست دبیرخانه استراتژی بین االمللی سازمان ملل متحد برای كاهش خطر پذیری به كشورمان افزود: ایران یك كشور حادثه خیز است و شاید از 41 نوع حادثه و بلایای طبیعی ثبت شده در دنیا حدود 31 مورد از آنها در كشور ما اتفاق بیفتد.

معاون وزیر كشور ادامه داد: شاید همین موضوع باعث شده است كه ما در رابطه با پیشگیری، مقابله و آمادگی در برابر وقوع انواع حوادث و سوانح احتمالی تمام توان خود را به كار بگیرم و اقدامات لازم را انجام دهیم.

رییس سازمان مدیریت بحران گفت: هم اكنون ما در سازمان مدیریت بحران حدود 14 كار گروه تخصصی مدیریت بحران داریم كه بازوهای عملی و اجرایی این سازمان در رویارویی با انواع حوادث و بحران های احتمالی در كشور هستند.

قدمی اظهار داشت: به منظور توسعه و تقویت زیر ساخت های همكاری های مشترك برای كاهش خطر پذیری بلایا، ارتباطات بسیاری خوبی را با سازمان ها و نهادهای بین المللی ایجاد كردیم و سعی كردیم در حوادثی كه در اقصی نقاط جهان اتفاق افتاده با توجه به نیازهای آن كشورها و توان عملیاتی خودمان مساعدت های را انجام دهیم.

وی توضیح داد، ما معتقدیم كه اگر بخواهیم به كاهش خطر پذیری بلایا كمك كنیم باید توسعه های علمی، فنی و پژوهشی خود را افزایش دهیم و با توجه به پیچیدگی های حوادث اخیر در زمان حاضر در دنیا همكاری های بین المللی خود را با سایر كشورها را در دستور كار داشته باشیم.

وی افزود: به منظور كاهش خطر پذیری بلایا در دنیا باید تمامی سازمان های بین المللی به دور از مسائل سیاسی و نگاه های منطقه ای و جناحی به همكاری ها و مساعدت های بشردوستانه و عام المنفعه خود ادامه دهند چرا كه ما هم اكنون به تلاش های بیشتری برای سرمایه گذاری و حمایت از جان افراد متاثر و گرفتار از دگرگونی های طبیعت نیاز داریم.

قدمی گفت: هم اكنون برای كاهش خطر پذیری بلایا با یك چالش بزرگ در كشورها روبرو هستیم به طوری كه حوادث و سوانح به وقوع پیوسته در برخی از كشورها مانع از سرمایه گذاری در سایر كشورها شده است.

معاون وزیر كشور افزود: باید برنامه های كوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای كاهش خطرپذیری تدوین شود و تصمیم گیری های موثر و سازنده ای در رابطه با بازسازی بافت های فرسوده در شهرها و روستاها به عنوان یكی از كارهای موثر در كاهش خطر پذیری بلایا مد نظر قرار گیرد.

قدمی توضیح داد، ما در رابطه با نوسازی بافت های فرسوده تلاش های بسیاری را انجام دادیم و از تلاش خود در زمینه نوسازی بافت های فرسوده روستایی رضایت داریم ، اما در خصوص بافت های فرسوده شهری هنوز راضی نیستیم.

وی افزود: در خصوص كاهش خطر پذیری در روستاها و بافت های فرسوده روستایی یك میلیون و 400 هزار واحد روستایی را بازسازی كردیم.

اجتمام**7029 ** 1569





:: برچسب‌ها: مرخصی ,
:: بازدید از این مطلب : 185
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: